Lezingenreeks ‘Denkend Geloven’ vanaf 27 februari 2024

      Reacties uitgeschakeld voor Lezingenreeks ‘Denkend Geloven’ vanaf 27 februari 2024

Lezingenreeks  ‘Denkend  Geloven’ van het Postuniversitair Centrum van Kulak in De Bremstruik via streaming op groot scherm

Reeds meerder jaren organiseert het P.U.C. van Kulak een interessante lezingenreeks ‘denkend geloven’ . Dit jaar is het onderwerp GELOOF-WAARDIGE TAAL.

Om de reeks toegankelijker te maken wordt de reeks aangeboden via streaming in De Bremstruik te Roeselare

Geloof-waardige taal

Als een ongelovige uitlegt waarin hij niet gelooft, denkt een gelovige vaak: “Maar daar geloof ik óók niet in!” Als die gelovige dan probeert uit te leggen waarin hij wél gelooft, dan wordt dat blijkbaar moeilijker. Of dan zie je dat andere gelovigen dat helemaal anders invullen, op het risico af dat ze elkaar afwijzen of verketteren. Als we geloven zo moeilijk onder woorden kunnen brengen, moeten we dan maar meteen stoppen met het te proberen? “God (of geloof) laat zich niet in woorden vangen?” Maar hoe letterlijk moeten we geloofstaal nemen? Gaat geloof nog wel over iets, heeft het nog een inhoud? Men zegt soms dat geloofstaal symbolisch werkt; maar niet alle symbolen werken even goed. Wat doen we met Bijbelvertalingen? Welke taal gebruiken we in liturgie? En hoe spreken we over geloof tegenover kinderen en jongeren? In deze reeks denken we na over geloof-waardige taal, met lezingen vanuit filosofie, bijbelwetenschappen, moderne media en kinderliteratuur. Je kan je inschrijven voor de volledige reeks, of één of meerdere afzonderlijke lezingen volgen.

Dinsdag 27 februari om 19.30 u

Het onzegbare ver-tolken   prof. dr. Jacques Haers

Religieuze ervaringen en geloof vereisen een eigen taalspel, dat ook andere taalspelen kan inspireren. Tegenover het transcendente levensmysterie dat in religies gearticuleerd wordt, schiet taal altijd tekort. En toch opent het gelovige spreken een uitnodiging om een belangrijke dimensie van het mensenleven te verkennen en te verbeelden. 

Dinsdag 5 maart om 19.30 u

De geloofwaardigheid van religieuze teksten    Arjan Knop  

De Bijbel is een intrigerend boek. Met enkel woorden kan het werelden in beweging zetten en anderen doen instorten. Eeuwenoude teksten wisten zoveel gezag te vergaren dat vele miljoenen mensen in de loop van duizenden jaren zich erdoor hebben laten leiden. In deze lezing onderzoeken we de kracht van religieuze teksten, de uitdagingen waar vertalers voor staan en bovenal de vraag naar waar we precies waarheid kunnen vinden in de Bijbel. Het zal blijken dat het antwoord hierop sterk samenhangt met de kwestie van goddelijke openbaring van de religieuze teksten

Dinsdag 19 maart om 19.30 u

Tot de verbeelding spreken   Bart Paepen

Sporen van evangelie vind je verrassend vaak op plekken waar je ze niet vermoedt. Priester Bart Paepen gidst je vanuit deze blik door de wondere wereld van Netflix en Disney+.

Dinsdag 26 maart om 19.30 u

Religieuze taal voor een specifieke doelgroep | kinderen   Kolet Janssen

Religieuze taal is vaak plechtig en formeel, en niet zo toegankelijk voor mensen van nu. Om met kinderen te spreken over geloof en geloof te beleven is een hertaling nodig met aandacht voor de traditie, maar ook voor hun eigen leefwereld en vragen. Dat vraagt een behoedzaam zoeken naar een manier om de kostbare verhalen van de Bijbel en de gebeden van de traditie opnieuw te verwoorden. Het vraagt ook het aanleren van een gevoeligheid voor de taal van verhalen in het algemeen.

PRAKTISCH

Dinsdag 27 februari, 5, 19   en 26 maart 2024 van 19.30 tot 21 u                                    in  De Bremstruik Arme Klarenstraat 36 Roeselare

Gelieve vooraf uiterlijk 15 februari in te schrijven via  info@debremstruik.be betaling ofwel contant te plaatse of via BE28 8804 9822 8120

12 € per sessie;  er wordt een drankje aangeboden

Nabespreking met aanwezigen